زردی نوزاد و درمان آن
نوشته شده توسط : mahchehregan

زردی نوزادان چیست؟

زردی نوزاد و درمان آن

زردی نوزاد تازه متولد شده شامل زردی پوست و چشم کودک است. زردی نوزاد تازه متولد شده بسیار شایع است و نیاز به درمان زردی نوزاد در منزل و اجاره دستگاه زردی نوزاد دارد و هنگامی ممکن است رخ دهد که سطح بیلی روبین در نوزادان زیاد باشد، رنگ دانه زرد که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود.

در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان، کبد بیلی روبین را تجزیه می کند و سپس آن را از طریق دستگاه گوارش دفع می کند. با این حال، کبد هنوز در حال رشد یک نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد.

خبر خوب این است که در اکثر موارد، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه، خود به خود از بین می رود که به دفع بیلی روبین از بدن کمک می کند.

در بیشتر موارد، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می رود. زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد.

علاوه بر این، مقادیر بالای بیلی روبین می تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان و نیز هنگامی که کودک بین 3 تا 5 روزه است از نظر زردی مورد معاینه قرار گیرند.


علت زردی نوزاد چیست؟

زردی نوزاد و درمان آن

اکثر نوزادان سالم زردی فیزیولوژیکی (طبیعی) دارند. دلیل آن این است که نوزادان دارای سلول‌های خونی بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند. نوزادان به دلیل تولید بیشتر و تجزیه سریعتر گلبول‌های قرمز خون در چند روز اول زندگی، بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان تولید می‌کنند. به طور معمول، کبد بیلی روبین را از جریان خون فیلتر می‌کند و آن را برای دفع به سمت روده هدایت می‌کند. کبد نابالغ نوزاد تازه متولد شده اغلب نمی‌تواند بیلی روبین را به سرعت از بین ببرد و باعث افزایش بیلی روبین در بدن می‌شود.
این نوع زردی ۲ تا ۴ روز پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود و تا ۲ هفتگی نوزاد از بین می‌رود.


زردی نوزادان چه علائمی دارد؟

با افزایش سطح بیلی روبین نوزاد، زردی علاوه بر سر، بازوها، تنه و در نهایت پاها را درگیر می کند. برای بررسی زردی نوزادان، پیشانی یا بینی نوزاد را به آرامی فشار دهید، اگر در جایی که فشار داده اید پوست زرد به نظر می رسد، به احتمال زیاد نوزاد شما دارای زردی خفیف است.

اولین نشانه زردی، زرد شدن پوست و چشم نوزاد است. زرد شدن ممکن است در عرض 2 تا 4 روز پس از تولد شروع شود و قبل از پخش شدن در سراسر بدن در صورت ظاهر میشود.

زردی خود هیچ علامت بالینی ایجاد نمی کند، اما علت زمینه ای ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • ظاهر بد
  • تب
  • تغذیه نامناسب


چه عواملی باعث زردی نوزاد می شود؟

زردی نوزاد و درمان آن

نوزادانی که بیشترین خطر ابتلا به زردی نوزاد را دارند:

نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری متولد شده اند)
نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر یا شیرخشک دریافت نمی کنند، به این دلیل که مشکل تغذیه دارند یا مادر آنها هنوز شیر دارد.
نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست
در نوزادی که گروه خونی آن با مادر سازگار نیست، می تواند آنتی بادی هایی ایجاد شود که سلول های قرمز خون آنها را از بین ببرد و باعث افزایش ناگهانی سطح بیلی روبین شود.


سایر علل زردی نوزادان

یک اختلال زمینه ای ممکن است باعث زردی نوزاد شود. در این موارد، زردی اغلب خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از نوع شایعتر زردی نوزاد ظاهر می شود. بیماری ها یا شرایطی که می توانند باعث زردی شوند عبارتند از:

  • خونریزی داخلی
  • عفونت در خون نوزاد
  • اختلال در عملکرد کبد
  • آترزی صفراوی، وضعیتی که در آن مجاری صفراوی نوزاد مسدود یا زخم می شود
  • کمبود آنزیم
  • ناهنجاری گلبول های قرمز نوزاد شما که باعث تجزیه سریع آنها می شود

 

درمان زردی نوزاد در منزل

زردی خفیف معمولاً با بالغ شدن کبد کودک به خودی خود برطرف می شود. تغذیه مکرر (بین 8 تا 12 بار در روز) به نوزادان کمک می کند تا بیلی روبین را از بدن خود دفع کنند.

زردی شدیدتر ممکن است به سایر روش های درمانی نیاز داشته باشد. فتوتراپی یک روش معمول و بسیار موثر در درمان است که با استفاده از نور، بیلی روبین را در بدن کودک تجزیه می کند.

در فتوتراپی، کودک روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می گیرد در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص می پوشد. یک پتوی فیبر نوری نیز ممکن است در زیر کودک قرار گیرد.

در موارد بسیار شدید، ممکن است انتقال خون لازم باشد که در آن کودک مقادیر کمی خون از اهدا کننده یا بانک خون دریافت می کند.

این خون جایگزین خون آسیب دیده کودک با سلول های قرمز سالم است. این امر همچنین باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز کودک و کاهش سطح بیلی روبین می شود.

 

درمان زردی نوزاد چند روز طول میکشد؟

زردی نوزاد و درمان آن

در پاسخ به سوال طول درمان زردی نوزاد با استفاده از روش های سنتی نمیتوان زمان معینی را گفت زیرا میزان زردی کودکان متفاوت است بطور معمول زردی خفیف در کودکان بین 2 الی 3 روز از بین میرود اما اگر نوزاد دچار زردی شدید تری باشد روندی درمانی او ممکن است چند روز طول بکشد و اگر از روش های درمانی استفاده شود این پروسه کوتاه تر خواهد بود.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در اکثر موارد زردی در نوزاد طبیعی است، اما گاهی اوقات زردی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. زردی شدید خطر انتقال بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد که می تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود.

به والدین توصیه میکنیم در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنند یا سرویس درمان زردی نوزاد در منزل و یا پرستار کودک را از شرکت های معتبر خدمات پرستاری در منزل درخواست دهند.

 





:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: